Nowy zawód: wege trener personalny - KUKBUK

Nowy zawód: wege trener personalny

Będąc na diecie wegańskiej, również można zbudować masę mięśniową.

Rozmawiała: Iza Karpiszuk, zdjęcia: materiały promocyjne

szymon urban kukbuk

Czy białko roślinne można włączyć do bilansu makroskładników potrzebnych kulturyście? Czy ono w ogóle jest pełnowartościowe i pomoże zbudować masę mięśniową? Szymon Urban, wegetrener personalny, twórca profilu Muły i Brokuły, twierdzi, że tak. Brokuł swoim kształtem przypomina mięsień – ale czy może go zbudować?

 

Podobno weganizm ma najwięcej przeciwników w środowisku kulturystów.
To prawda. Pojemnik z soczewicą i tofu po treningu nadal budzi kontrowersje, ale dzięki takim osobom jak Rich Roll lub Scott Jurek ludzie zaczynają wierzyć, że można przebiec maraton na roślinach. Dlatego chodziło mi o stworzenie profilu, którego jeszcze w Polsce nie było. W naszym kraju nietrudno o osoby, które biegają, machają kettlami, jeżdżą na rowerze i uprawiają inne wytrzymałościowe sporty na roślinach (chociażby Strąkman, Veganowy Pan Banan, Vegenerat Biegowy, Vegan Workout, itd.), ale kiedy startowałem ze stroną Muły i Brokuły nie znałem żadnego profilu, który skupiałby się na budowaniu siły i masy mięśniowej na diecie wegańskiej.

 

ĆWICZYSZ, NIE JESZ MIĘSA I ZASTANAWIASZ SIĘ, CZY UDA CI SIĘ „PRZYPAKOWAĆ”? POZNAJ ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA BIAŁKA I SUPLEMENTY DLA WEGAN <<KLIKNIJ TU>> 

 

Czy da się zrobić rzeźbę, jedząc tylko rośliny, czy trzeba się wspierać suplementami?
Są suplementy, takie jak witamina B12, które na diecie wegańskiej są nieodzowne, ale odżywki białkowe, na przykład z grochu, ryżu, konopi, soi, stanowią przede wszystkim ułatwienie i urozmaicenie.


Dużo szybciej i wygodniej jest wypić po treningu szejka zmieszanego z wodą lub mlekiem roślinnym, niż siedzieć w przepoconej szatni z pojemnikiem ryżu.


 

Odżywki białkowe wzbogacają również niektóre potrawy o dodatkowe proteiny, nadając jedzeniu walory smakowe. Są suplementy, które pomagają zwiększać siłę, wytrzymałość, szybciej zregenerować się po ciężkim treningu, jednak nie mają one działania tak spektakularnego, jak by nam się wydawało. Nie są to przecież sterydy. Podstawą sukcesu jest zbilansowana dieta, trening, a suplementy mogą stanowić o jakichś 5% ostatecznego wyglądu.

szymon urban kukbuk

CO JEDZĄ WEGANIE UPRAWIAJĄCY ZAWODOWO SPORTY WALKI? PRZECZYTAJ NASZ WYWIAD Z MISTRZYNI POLSKI W MUAY THAI MARTĄ GUSZTAB <<KLIKNIJ TU>> 

 

Jakie masz rady dla osób, które trenują, ale chcą przejść na dietę roślinną?
Na pewno powinny dać sobie trochę czasu. Dieta wegańska jest mniej gęsta energetycznie od tradycyjnej, na początku może ubyć nam kilka kilogramów – co dla niektórych zresztą może być efektem pożądanym.


Jeśli dobrze zbilansujemy jadłospis, będziemy w stanie osiągać zamierzone cele treningowe równie efektywnie jak na diecie tradycyjnej.


 

Osobom trenującym amatorsko, dla których liczenie kalorii i ważenie produktów to zbyt wiele, proponuję postawić na różnorodne nieprzetworzone produkty roślinne. To powinno wystarczyć, aby cieszyć się zdrowiem i dobrą sylwetką.

 

Skąd, będąc na diecie roślinnej, czerpać energię do intensywnych ćwiczeń?
Przede wszystkim z dobrze zbilansowanej diety pod kątem makro- i mikroskładników. Nie bez znaczenia jest też odpowiedni czas spożywania posiłków – to kwestie istotne również w przypadku diety tradycyjnej.


Na pewno nie kierowałbym się opiniami domorosłych ekspertów na forach, którzy uważają, że nie należy włączać białka roślinnego do bilansu kalorycznego, bo soja obniża testosteron, a na diecie wegańskiej będziemy mieli niedobór żelaza, osteoporozę i szereg innych problemów ze zdrowiem.


 

To mity, które nie mają oparcia w fachowej literaturze i badaniach stojących najwyżej w hierarchii naukowej. Mimo wszystko warto zadbać o to, aby nasze posiłki nie zamieniły się w monodietę, w ramach której cały czas będziemy spożywać to samo.

 

Aby uzyskać pełniejszy aminogram białka, warto postawić zarówno na strączki, jak i nasiona, pestki, orzechy, warzywa, zboża. Tych wszystkich bogatych w białko produktów nie musimy łączyć w jednym posiłku – dobrze, żeby w ciągu dnia w owsiance znalazła się na przykład garść orzechów i mielonego siemienia lnianego, a na obiad i kolację było trochę strączków, zbóż i warzyw.

 

JAK ZROBIĆ WEGAŃSKIE RAGOUT? SPRAWDŹ NASZ PROSTY PRZEPIS <<KLIKNIJ TU>>

 

Jak rozprawiasz się z innym stereotypem, że weganizm jest niemęski, zwłaszcza dla sportowca?
Robię swoje. Przerzucam żelastwo, po treningu piję zielonego szejka, a później jem z pojemnika strączki, ryż, tofu i warzywa. Myślę również, że to najlepsza reklama weganizmu – indoktrynacja jedynie odrzuca i wywołuje jeszcze większą niechęć do wegan.

szymon urban kukbuk

Zresztą ludzie interesują się sami: zaglądają do pojemnika, pytają, na czym polega moja dieta, jak osiągam efekty. Na fanpage’u podsuwam linki do badań i staram się rozprawiać ze stereotypem niemęskiego weganina.

 

Myślę, że ostatecznie nie ma nic męskiego we wsuwaniu schabowego, a dużo większy pierwiastek prawdziwego faceta można odnaleźć we współczuciu i zdrowym światopoglądzie.

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: