Wielki finał akcji KUKBUK Poleca: kto otrzymał nasz certyfikat? - KUKBUK

Wielki finał akcji KUKBUK Poleca: kto otrzymał nasz certyfikat?

Bartnicy, serowarzy, winiarze, cydrownicy, rolnicy i rzemieślnicy – wyróżniliśmy lokalnych wytwórców naturalnych, uczciwych i robionych z pasją produktów!

Tekst: redakcja
Zdjęcia: Michał Gierliński

Gala Kukbuk Poleca - relacja

Piątek 19 maja był dniem pełnym emocji. Do finału akcji KUKBUK Poleca, która ruszyła pod koniec lutego tego roku, przygotowywaliśmy się od dawna. Najpierw ogłosiliśmy, że szukamy producentów lokalnych, naturalnych i zdrowych produktów. Chcieliśmy docenić polskich twórców, którzy wbrew komercyjnym tendencjom swoje rzemiosło traktują jako misję i wyraz troski o kolejne pokolenia, szanując zasoby Ziemi i nasze zdrowie.

Zainteresowani akcją producenci w odpowiedzi na nasze ogłoszenie mieli przesłać do redakcji KUKBUK-a próbki swoich produktów. Najlepsze z nich miały otrzymać roczne wyróżnienie oraz szereg korzyści płynących z posiadania naszego certyfikatu.

Gala Kukbuk Poleca - relacja

Z początku, przystępując do promocji akcji, obawialiśmy się o frekwencję, dlatego liczba zgłoszonych produktów nas zaskoczyła. Nie spodziewaliśmy się takiego odzewu, ale przede wszystkim nie sądziliśmy, że jest tylu niszowych, nieznanych nam jeszcze lokalnych producentów, rzemieślników i rolników.

Po upływie terminu zgłoszeń w redakcji zebrało się jury akcji KUKBUK Poleca. Stanęło przed nim nie lada wyzwanie – podjęcie decyzji, który z ponad 450 produktów powinien dostać nasz certyfikat jakości.

Jak wyglądały obrady jury akcji KUKBUK Poleca? Sprawdź pod linkiem <<kliknij tu>>

Gala Kukbuk Poleca - relacja

Każdy z jurorów, czyli Daria Pawlewska, redaktorka naczelna i wydawczyni KUKBUK-a, Grzegorz Łapanowski, kucharz i juror w programie „Top Chef”, Robert Trzópek, szef kuchni restauracji Bez Gwiazdek, Przemysław Sendzielski, pomysłodawca i właściciel sklepu Rano Zebrano, Marek Cecuła, ceramik, projektant i dyrektor artystyczny pracowni projektowej Ćmielów Design, oraz Basia Starecka, wicenaczelna magazynu kulturalno-kulinarnego KUKBUK i redaktorka naczelna serwisu internetowego Kukbuk.com.pl, podczas obrad wypełniał ankietę, oceniając produkty. Po zsumowaniu punktów przyznaliśmy certyfikaty 15 producentom – wraz z uzasadnieniem. Z dumą prezentujemy listę nagrodzonych w akcji KUKBUK Poleca.

 

Kategoria: napoje niealkoholowe

Kozia Zagroda Cichostów – za lemoniady, których smak przywołuje wspomnienia z dzieciństwa, za korzystanie z dobrodziejstw natury, a nie przemysłu chemicznego, za wykorzystanie miodu zamiast cukru i za pokrzywę, która nie parzy, lecz gasi pragnienie.

Kategoria: napoje alkoholowe

Winnica Płochockich – za wyraziste i dobrze ułożone wina oraz naturalny sposób ich wytwarzania, za krzewienie kultury winiarskiej w Polsce, a także estetycznie zaprojektowane etykiety.

Nalewki Staropolskie Karol Majewski i Wspólnicy – za cierpliwość i hart ducha, aby nie iść na skróty, za krótkie serie długo leżakowanych nalewek oraz pielęgnowanie tradycji sięgającej XVIII wieku, a także za sięganie po dawne dzikie odmiany owoców, takie jak śliwa wiśniowa Ałycza, rajskie jabłuszka czy pigwowiec zwyczajny z Borów Tucholskich.

Kwaśne Jabłko – za wprowadzenie ekologicznego cydru na salony, za perfekcyjną dbałość o smak i ciekawe opakowanie. Dzięki Kwaśnemu Jabłku słowo „cydrownia” jest odmieniane przez wszystkie przypadki, a przetworzone tam z pasją i sercem polskie jabłka pokazują mistrzowską klasę.

Kategoria: żywność przetworzona

Pstrąg Ojcowski – za wskrzeszenie i prowadzenie ekstensywnej hodowli pstrągów potokowych, naturalnych mieszkańców Jury Krakowsko-Częstochowskiej i takich rzek jak Prądnik czy Dunajec. Jedyny w swoim rodzaju wybitny smak pstrąga wieńczy ten nieprawdopodobny trud i misję, by przywrócić ponad 80-letnią tradycję hodowli tej ryby w Ojcowskim Parku Narodowym.

Fabryka 111 – za ostre postawienie sprawy i kimchi, które smakuje jak w Korei Południowej, za wersję kimchi dla wegan, za sałatkę z kiszonych warzyw, które pochodzą z naturalnych, sprawdzonych upraw, i za szacunek dla wielowiekowej koreańskiej tradycji kiszenia.

Wańczykówka – za sery zagrodowe wytwarzane z pasją, przy użyciu tradycyjnych metod i naturalnych surowców, za wiedzę, doświadczenie i uczucie, które można było wyczuć w każdym kawałku sera. Dojrzewając miesiącami na półkach, sery z Wańczykówki przypominają, że na najlepsze produkty warto poczekać.

Olejowy Raj – za spełnienie obietnicy kryjącej się w nazwie, za wyrazisty smak bez kompromisów, zwłaszcza w przypadku oleju z czarnuszki. Ten to dopiero potrafi rozpalić kubki smakowe i serca!

Miód od Kulmy – za smakowitą opowieść o pracy pszczół i wzruszające wskazówki na zakrętce słoika. Kremowy miód o niebiańskim smaku, który unosi nas jak na skrzydłach, brzęcząc nad uchem: „Miodu zjedz jeszcze trochę”.

Gospodarstwo Rolne Michał Sznajder – za wybitne umiejętności w kiszeniu ogórków i kapusty przy wykorzystaniu każdego milimetra tych warzyw, za dbałość o porządek rzeczy: sianie, sadzenie, zbieranie i kiszenie – bez chemii, przyspieszaczy fermentacji czy wybielaczy. Tak samo od ponad 50 lat.

Kwaśne Drzewo Sauerbaum – za dbałość o każdy detal w procesie produkcji, za smak idący w parze z estetycznie zaprojektowanym opakowaniem, za sery udekorowane pachnącymi kwiatami i za troskę o kozę, od której wszystko się zaczęło.

Kategoria: rzemiosło

I Love Nature – za prostotę i dbałość o najmniejszy detal w kawałku ręcznie rzeźbionego drewna. Dzięki delikatnym formom chochli, łyżek czy deseczek do siekania radość z gotowania zagości w każdej kuchni.

Papierniczeni – za miłość do papieru w cyfrowych czasach i oryginalne pomysły na zapisywanie wrażeń z otaczającej nas rzeczywistości, także tej kulinarnej, oraz za piękne wykonanie i promowanie utalentowanych artystów.

Plantule – za nowatorski pomysł stworzenia ekologicznych poduszek roślinnych wypełnionych miłością do natury i poczuciem piękna. Ekologiczny len i bawełna oraz łuski takich zbóż jak płaskurka, gryka czy orkisz każdemu zapewnią spokojny sen.

Sqrdot Design Sp. z o.o. – za oryginalny koncept traktowania akcesoriów oświetleniowych (na przykład listew zasilających, włączników i gniazd elektrycznych) jako ważnego, zasługującego na szczególną uwagę elementu wystroju wnętrz. Doskonała rzemieślnicza robota, do której palą się miłośnicy dobrego dizajnu.

Na finałową galę, która odbyła się w restauracji Mielżyński przy ulicy Czerskiej w Warszawie, przyjechali prawie wszyscy wyróżnieni przez nas producenci z przeróżnych zakątków Polski. Nie brakowało wzruszeń – zarówno podczas przekazywania w ich ręce certyfikatów wraz ze statuetką w formie symbolicznego złotego gęsiego jaja, nawiązującego do pierwszego numeru KUKBUK-a „Gęsia skórka”, jak i podczas rozmów w kuluarach.

Nagrodzeni opowiadali nam o kulisach swojej pracy i wymieniali się doświadczeniami z pozostałymi wyróżnionymi producentami. Goście zaś mogli spróbować oryginalnych wyrobów – zachwytom nad serami Kwaśnego Drzewa czy Wańczykówki nie było końca, podobnie jak nad pstrągiem ojcowskim.

Patrzyliśmy na to wszystko wzruszeni, czując, jak wielkim przywilejem jest praca w mediach. Mamy wpływ na decyzje konsumenckie i chcemy z tego korzystać właśnie w ten sposób – dając lokalnym i niszowym producentom możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców. Liczymy, że w przyszłym roku nasza akcja przyniesie jeszcze więcej odkryć, na których skorzystają zarówno nasi czytelnicy, jak i my – wszyscy przecież chcemy mieć dostęp do naturalnych i zdrowych produktów. A jeśli przy tym możemy wesprzeć ich producentów, to tym lepiej!

  • Mirosław Maszkowski

    Gratuluję akcji. Pełen sukces. Niestety pierwsza edycja przeważnie jest najlepsza i niepowtarzalna. Myślę, że nie ma co liczyć na to, że w przyszłym roku akcja przyniesie jeszcze więcej odkryć, chyba, że zgłoszą i powstaną w międzyczasie nowe firmy, nowi wytwórcy. Jeśli w tej edycji producenci przesłali swoje najlepsze wyroby (i to aż 5 produktów, trzeba było zawęzić do 2) to co wyślą na kolejną edycję? Jeżeli ich topowe produkty nie zyskały Państwa uznania to jak ich przekonać, żeby jeszcze raz poddali je ocenie. Chyba, że stworzą przez rok nowe hity firmowe.

© KUKBUK 2017