Interaktywne pszczoły z Belgradu - KUKBUK

Interaktywne pszczoły z Belgradu

Resonate to konferencja dla wtajemniczonych. Nie przeczytacie o niej ani nie usłyszycie w mediach, organizatorzy ignorują również serwisy społecznościowe, jak Facebook i Instagram.

Tekst i zdjęcia: Emilia Nyka, twórczyni interaktywnej wersji KUKBUK-a

kukbuk resonate

Jeśli jednak waszym hobby jest kreatywne kodowanie, interesują was zagadnienia związane z odczytywaniem „skeletal movements”, trójwymiarowe instalacje interaktywne, to pewnie prędzej czy później pojawicie się w Belgradzie.
Na wstępie uprzedzam, kierując się wspomnieniem ulubionej rubryki w „Przekroju” zatytułowanej „O czym nie piszemy”, że nie będzie o jedzeniu. W Belgradzie na konferencji Resonate ’15 nic nie jadłam, a obok barów i restauracji tylko przemykałam, zerkając ukradkiem i wciągając zapachy grillowanych mięs i dymu papierosowego przy okazji (tak, wszędzie w lokalach można palić). Oczywiście, jakoś przetrwałam, głównie dzięki baklawie i magicznym eliksirom z konferencyjnej kawiarni.

kukbuk resonate
kukbuk pszczoly

 
O konferencji Resonate dowiedziałam się z wywiadu w tabletowym wydaniu magazynu „FWA Daily” z jednym z założycieli UNIT9, kultowego studia produkcyjnego. Silvio Paganini wychwalał dotychczasowe edycje Resonate i rekomendował je osobom zainteresowanym sztuką i technologią. Przekonał mnie na tyle, że kupiłam bilet do Belgradu.

 

Na miejscu spotkałam ludzi z całego świata. Niektórzy z nich pierwszy raz odwiedzili Europę. Pomiędzy eksponatami Kinoteki (stare kamery, aparaty fotograficzne, projektory rodem z kina Paradiso) przepływał więc codziennie tłum koderów, inżynierów, artystów i didżejów, by rozejść się po kilku salach, gdzie odbywały się warsztaty, wykłady i projekcje.

kukbuk pszczoly

Oczywiście nie sposób było ogarnąć wszystkiego, ale bardzo się starałam wyłapać najciekawsze z omawianych zagadnień. Oto one.

 

3D mapping
Rzecz dość powszechna i nie byłoby specjalnie szumu wokół niej, gdyby nie fakt, że na Resonate zaproponowano warsztaty z 3D interactive mapping. Zamontowano rzutniki i kamery 3D, które równocześnie naświetlały (rzutnik) i rejestrowały (kamera 3D) ruchomy obraz człowieka. Badały jego ruch, a potem wyświetlały obraz zintegrowany z ruchem ciała (skeletal tracking, kinect sensor). I tak, gdy ruszyliśmy nogą albo ręką, zmieniał się na nim odpowiednio wzór umaszczenia zebry!

kukbuk pszczoly

Co ma pszczoła do kodowania? A raczej rój pszczół?
Moritz Stefaner rozpoczął warsztaty od prezentacji swojego domu z ogródkiem oraz ulami. Przyznał przy okazji ze smutkiem, że zapomniał miodu, którym miał nas poczęstować. Tyle wydarzyło się w realu, bo wkrótce Stefaner podpiął się do kabla i Wi-Fi, by zaprezentować nam symulacje zachowania rojów pszczół i innych insektów. Mogliśmy dzięki temu wpływać na zachowania cyfrowych mrówek, które drążyły cyfrowe korytarze, wydzielały cyfrowe feromony, działające na inne cyfrowe mrówki. Sterowaliśmy siłami prawie przyrody, a wypadkową naszych działań były piękne grafiki.

Zrób zabawkę z ziemniaka
Na warsztatach studia Tellar można było wypróbować prototypy urządzeń Bluetooth low energy, a po sąsiedzku – połączenia dowolnego, realnego przedmiotu z cyfrowym światem za pomocą „dotykowej deski”. Studio Bare Conductive użyło do tego także farby przewodzącej impulsy elektryczne. Temat sensorów różnego typu był zresztą rozwijany na wielu płaszczyznach, również w zabawach z generowaniem dźwięków.

 

kukbuk pszczoly

Auto na cokole
Sporo się działo także w realu. Brygada z aparatami i telefonami wyruszyła zwiedzać miasto. Każdy dostał wycinek dzielnicy, który miał udokumentować. Później trzeba było zrzucić fotki do komputera i za pomocą dwóch programów, PhotoScan Pro i Unity, zmontować trójwymiarowy obraz. Ten został połączony z resztą prac uczestników zabawy. Phil, który pokazywał mi efekty pracy, zrobił nadprogramowo jeden zabieg. Na cokole, na którym stoi pomnik księcia Mihaila na koniu (plac Republiki), umieścił czerwone auto. Nie wiem, co na taką zmianę powiedzieliby mieszkańcy Belgradu.

kukbuk pszczoly

Koncerty na deser
W sali wykładowej można było obejrzeć między innymi film „The Ghost of Piramida”, wysłuchać wykładów osób związanych ze studiami interaktywnymi (Tellart, Artificial Rome, Cinekid, Field i wieloma innymi) oraz spotkać się z artystami, którzy wieczorami występowali na festiwalowej scenie. Byli wśród nich Ben Frost, twórca muzyki między innymi do filmu „Solaris”, oraz przebojowa Emika.

Mnie najbardziej interesowało zaplecze produkcyjne tego typu projektów. Jak się okazało, angażują one cały sztab projektantów, koderów, inżynierów, konstruktorów i wielu innych specjalistów. Przy okazji dowiedziałam się o istnieniu różnych instytucji, o których nie miałam wcześniej pojęcia. Ich nazwy kojarzą mi się z „Przygodami Pana Kleksa” czy „2001: Odyseją kosmiczną”, podam zresztą przykład: „Center for Science and the Imagination” albo „Near Future Laboratory”.

pszczoly kukbuk

No dobrze, ale po co to wszystko, zapytacie. Po co nam do szczęścia interaktywność, trójwymiarowe projekcje, sensory kinetyki, eliksiry młodości (to akurat można zrobić w domu z buraka i imbiru)? Odpowiedź jest prosta. W służbie nauce, kulturze i sztuce. I kropka. Wyobraźcie sobie choćby naukę biologii poprzez zwiedzanie środowiska pszczoły i wcielanie się w nią!

pszczoly kukbuk
kukbuk pszczoly
kukbuk pszczoly
© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: