Masło orzechowe: jeść czy nie? - KUKBUK

Masło orzechowe: jeść czy nie?

Podjadanie masła orzechowego w rozsądnych ilościach nie tuczy, a wręcz pozwala na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej.

Tekst: Olga Suszczewicz
Zdjęcie: Pixabay

maslo orzechowe

Masło orzechowe robi się z orzeszków ziemnych, które rosną pod ziemią – stąd ich nazwa. Bogate w witaminy B3 i E, nienasycone kwasy tłuszczowe i potas, są skarbnicą cennych, bardzo ważnych składników w naszej diecie. Masła nie należy jednak wyjadać ze słoika łyżkami. A dlaczego warto po nie sięgać w rozsądnych ilościach?

Zalety spożywania masła orzechowego:

  • Orzechy ziemne zawierają dużo pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka. Więcej niż soczewica czy ciecierzyca. Polecane są zatem weganom i wegetarianom.
  • Podjadanie masła orzechowego w rozsądnych ilościach nie tuczy, a wręcz pozwala na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej. To dzięki obecności cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Dzięki zawartości błonnika i złożonych węglowodanów szybko powoduje uczucie sytości, co chroni nas przed podjadaniem niezdrowych przekąsek.
  • Brunatna skórka, której często pozbawiamy orzechy, a która występuje w maśle orzechowym, zawiera sporo polifenoli chroniących przed wolnymi rodnikami, przyczyną starzenia i nowotworów.
  • Jednym z aminokwasów znajdujących się w orzeszkach ziemnych jest arginina, odpowiadająca za przyrost masy mięśniowej, a także redukująca uszkodzenia mięśni po treningu.
  • Zawarte w maśle orzechowym witaminy z grupy B, przede wszystkim niacyna (B3), poprawiają koncentrację i pamięć oraz łagodzą stres. Będzie to zatem dobra przekąska podczas intensywnego wysiłku umysłowego.
  • Masło orzechowe (niesłodzone) zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2. Ponadto z uwagi na niski indeks glikemiczny mogą je spożywać osoby już chore na cukrzycę.

Kto nie powinien jeść masła orzechowego?

  • Alergicy – orzeszki ziemne są silnymi alergenami, a po uprażeniu, które zazwyczaj stosuje się w produkcji masła orzechowego, działają jeszcze intensywniej. U osób uczulonych mogą doprowadzić do poważnego wstrząsu anafilaktycznego, nawet śmiertelnego. Na masło orzechowe muszą uważać także kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Jedzmy masło orzechowe, ale z umiarem – choć zdrowe i bogate w błonnik, spożywane w nadmiarze może powodować zatwardzenia z uwagi na dużą ilość tłuszczu.

Wady masła orzechowego:

  • Masło orzechowe ma bardzo dużo tłuszczów, głównie omega-6, a mniej najzdrowszych omega-3. Warto zatem uzupełniać omega-3 tłustymi rybami czy olejem lnianym, aby zachować odpowiedni bilans pomiędzy tymi tłuszczami.
  • Prażenie orzechów ziemnych, zanim zostaną zmiksowane, wzbogaca smak masła, ale nie jest dobre dla naszego zdrowia. Odbywa się w temperaturze ponad 200 stopni, przez co utleniają się nienasycone kwasy tłuszczowe. Można jednak dostać masło orzechowe z surowych orzechów.
  • Źle przechowywane orzechy ziemne mają tendencję do pleśnienia. Pojawiające się na nich grzyby produkują rakotwórcze aflatoksyny. Jeśli robimy domowe masło, kupujmy orzechy ziemne ze sprawdzonego źródła, najlepiej w opakowaniach. Przy produkcji przemysłowej masła orzechy są poddawane kontroli na obecność aflatoksyn.

Zupa z orzeszków ziemnych? Tak, przepis na bazie mleka kokosowego i warzyw, pycha! <<kliknij tu>>
Jeśli kupujemy masło orzechowe w sklepie, przeczytajmy dokładnie skład produktu. Idealnie, jeśli w 100% składa się z orzechów. Nie kupujmy takiego, w którym jest ich mniej niż 90%. Uważajmy na dodatek soli i cukru, a także utwardzonego (uwodornionego) tłuszczu. Przyczynia się on między innymi do cukrzycy, miażdżycy i nowotworów. Wystrzegajmy się go więc jak ognia.
Warto przyrządzić masło orzechowe w domu. Przyda się do tego wysokoobrotowy blender lub malakser. Możemy wzbogacić je o dodatkowe smaki, na przykład kakao, cynamon czy wanilię, a także sami zdecydować, czy będzie gładkie, czy z chrupiącymi kawałkami. Najlepiej kupić orzechy w łupinkach i samodzielnie je wyłuskać, zostawiając bogatą w przeciwutleniacze brunatną skórkę. Jeśli kupujemy już obrane, zwróćmy uwagę na dodatek soli i oleju. Unikajmy przeterminowanych, z plamkami i zaczynających pleśnieć. Orzechy możemy delikatnie uprażyć dla smaku, choć surowe będą zdrowsze.

 

© KUKBUK 2017

Strony www, marketing internetowy - advertajzing usługi reklamowe w Ełku