Konopie na zdrowie - KUKBUK

Konopie na zdrowie

Nasiona konopi natura idealnie dobrała do potrzeb człowieka. Zawarte w nich białko, kwasy tłuszczowe, błonnik, witaminy i minerały są bowiem w najlepszych dla naszego zdrowia proporcjach. Do tego mają one mało węglowodanów, co powinno ucieszyć cukrzyków.

Małgorzata Szakuła, smilingspoon.pl

olej z konopi kukbuk

Konopie siewne to jedna z nielicznych już dzisiaj roślin niezmodyfikowanych genetycznie. Nikt jej nie zmieniał, ponieważ nie było takiej potrzeby: w naturalny sposób jest ona bardzo wytrzymała na pogodę, świetnie radzi sobie także z owadami. Jakieś znaczenie miało zapewne też i to, że konopia, która dawniej w Polsce była jedną z tradycyjnie uprawianych roślin, w ostatnim czasie bardziej kojarzyła się z narkotykami.

Tymczasem nasiona konopi siewnej, o których tu mowa powstają z gatunku Cannabis sativa L., który jest ubogi w kannabinoidy psychoaktywne (np. THC). Spożywanie ich nie powoduje efektu odurzenia i nie wiąże się z żadnym ryzykiem.

A bardzo łatwo może pomóc organizmowi osiągnąć równowagę i lepsze samopoczucie. Wystarczy zjadać 5 łyżek nasion dziennie. Taka ilość zapewnia 20 g białka i tak dużo kwasów Omega-3, by szybko wyregulować poziom minerałów i poprawić pracę jelit. Dlaczego białko konopne jest takie cenne? Swoją popularność zawdzięcza świetnie zbilansowanemu składowi 20 aminokwasów. Połowa z nich to aminokwasy egzogenne, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. A są one niezwykle istotne przy produkcji enzymów oraz w procesie regeneracji mięśni. Białko to w odróżnieniu od innych białek roślinnych jest lekkostrawne, w przeciwieństwie do białka sojowego nie zawiera także fitoestrogenów, które mogą zaburzać gospodarkę hormonalną organizmu.

Nasiona konopi są idealne dla cukrzyków oraz osób nietolerujących glutenu. Ze względu na swoje wartości odżywcze są także polecane sportowcom oraz wszystkim tym, którzy poszukują zamiennika białka zwierzęcego.

zdrowe batony kukbuk

Nasiona konopi pełne są także mikroelementów. Zawierają między innymi magnez, potas, wapń, żelazo, mangan, cynk czy miedź. Nie brakuje w nich także witaminy E i C, witamin z grupy B czy witamin D i A. Co ważne są one bardzo łatwo przez ludzki organizm przyswajane. Są one również bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych – zawierają ich więcej niż len i orzechy. Co ważne 86% ich zawartości stanowią kwasy z grupy Omega-3 co oznacza, że jest ich więcej niż w rybach. Kwas Omega-3 obniża poziom cholesterolu we krwi, ryzyko miażdżycy tętnic i chorób serca. Jego inną ważną rolą jest tworzenie podstaw naszego mózgu, który do prawidłowego funkcjonowanie potrzebuje tłuszczów. Obok Omega-3 konopie zawierają także kwasy Omega-6, ich odpowiednie proporcje są bardzo istotne w utrzymaniu naszego zdrowia i regulowaniu stanów zapalnych.

Najczęściej dostępne na rynku produkty konopne to nasiona, mąka, białko oraz tłoczony na zimno olej z nasion. Ma on lekko orzechowy, delikatny smak i zapach i świetnie nadaje się do sałatek, past czy wypieków (warto pamiętać, by nie używać go do smażenia). Z kolei białko wyróżnia się ciekawym, lekko orzechowym smakiem. Może być idealnym dodatkiem do porannej owsianki albo owocowego smoothie. Wszystkie produkty mogą być dobrymi dodatkami także do koktajli, soków, kanapek czy past śniadaniowych.

Na początek przygody z konopiami specjalnie dla czytelników KUKBUK-a Małgorzata Szakuła, autorka książki „Konopie w kuchni” oraz bloga Smilingspoon.pl, przygotowała przepis na zdrowe batony. Sprawdźcie go!

zdrowe batony kukbuk

Zdrowe batony z nasionami konopi

k a

Jak zabrać owsiankę z bakaliami do pracy? Zrobić zdrowe batony śniadaniowe!

Daktyle i żurawinę sparzamy wrzątkiem i po odcedzeniu wody wrzucamy do wysokiego naczynia.

Olej kokosowy rozpuszczamy na patelni i przelewamy do naczynia z daktylami i żurawiną. Dodajemy cynamon i miksujemy wszystko na jednolitą masę. Dorzucamy płatki, konopie, sezam i dokładnie mieszamy. Powstałą masę przekładamy do kwadratowej formy ułożonej na wyłożonej papierem do pieczenia desce. Wstawiamy do lodówki na dwie godziny. Po wyjęciu kroimy na mniejsze kawałki i podajemy.

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: