Dzień dobry! Poranki pełne pozytywnej energii - KUKBUK

Dzień dobry! Poranki pełne pozytywnej energii

Jaki jest najlepszy przepis na dobry początek dnia? Smakowite, odżywcze śniadania i krótka poranna gimnastyka pomogą wam się rozbudzić i dodadzą witalności.
sokolow sniadanie

Przeczytajcie dietetyczne porady naszej ekspertki Agnieszki Piskały, skorzystajcie ze śniadaniowych hitów szefa kuchni Dominika Moskalenko i wypróbujcie zestaw ćwiczeń przygotowany przez trenera Adama Besztaka. Rozpocznij dzień z uśmiechem i pozytywną energią!

 

Dlaczego śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia?

 

„Nie wychodź z domu bez śniadania” – to zdanie powtarzały w kółko nasze mamy i babcie, a teraz do „zmasowanego ataku” dołączyli jeszcze dietetycy i żywieniowcy. Śniadanie to doskonały początek dnia. Nie powinniśmy z niego rezygnować, niezależnie od porannego pośpiechu.

 

  • Śniadanie to poranna dawka zdrowej energii – zaraz po przebudzeniu nasz organizm ma tylko tyle energii, aby się obudzić, z trudem wstać z łóżka i dojść do łazienki. A dzień przecież na tym się nie kończy, ale zaczyna. Niedostarczenie organizmowi nowej dawki energii powoduje, że korzysta on z posiadanych zasobów energetycznych. Nie jest to jednak nadprogramowy „tłuszczyk”, ale przede wszystkim zachowane na „czarną godzinę” w wątrobie węglowodany. Brak śniadań nie tylko nie sprzyja idealnej sylwetce, lecz przeciwnie – skutkuje tyciem.

 

  • Śniadanie sprzyja zachowaniu prawidłowej masy ciała – „Zjedz królewskie śniadanie, książęcy obiad i żebraczą kolację”. Dużo jest w tym stwierdzeniu racji. Sycące śniadanie powoduje, że wykorzystamy tę energię na codzienną aktywność. Odwrócenie tych zaleceń tj. wychodzenie z domu bez śniadania i wieczorne ucztowanie sprawia, że cała energia, która nie jest nam w takiej ilości potrzebna podczas snu, odkłada się w postaci niechcianego „tłuszczyku”.
  • Śniadanie na dobry humor – kiedy po nocy mamy niski poziom cukru we krwi, organizm uwalnia do układu krwionośnego zastrzyk hormonów stresu. Ich zadaniem jest uwolnienie z komórek zapasów cukru, które przy braku śniadania służą za paliwo. Na tych zapasach organizm może przetrwać aż do obiadu, ale krążące po organizmie hormony stresu pogarszają nastrój i samopoczucie.

 

  • Brak śniadania to problemy z koncentracją – na początek dnia nasz organizm potrzebuje dużo energii na tzw. rozruch. Jeśli nie dostarczymy jej ze śniadaniem, długo będziemy odczuwać poranne zmęczenie, ospałość i problemy z koncentracją.

 

  • Jedzenie śniadania sprzyja zdrowym nawykom żywieniowym – osoby, które jedzą w domu śniadanie, zdecydowanie rzadziej sięgają po wysokokaloryczne przekąski takie jak drożdżówki czy batoniki. Te produkty również mogą pojawić się w naszej codziennej diecie, ale nie powinny stanowić głównego posiłku w ciągu dnia. Słodkie przekąski jedzone „na śniadanie” powodują szybki skok glukozy we krwi, ale również jej bardzo szybki spadek. Po takim pseudo-śniadaniu znów czujemy się głodni i sięgamy po kolejne przekąski. Niestety, serwowanie organizmowi takich skoków cukru we krwi może szybko doprowadzić do cukrzycy. Żywieniowcy i dietetycy zalecają więc, aby w naszej diecie było jak najwięcej produktów pełnoziarnistych, które zawierają węglowodany złożone tj. skrobię, ale i bardzo ważny dla organizmu błonnik. To właśnie dzięki niemu energia ze skrobi uwalniana jest powoli, dając dłuższe poczucie sytości.

Idealne śniadanie gwarantuje ciału zastrzyk energii po całonocnym spaniu, w pełni odżywia, a jego przygotowanie nie trwa długo. Skorzystajcie z naszych kulinarnych pomysłów:

kanapka, grill, frankfurterki

Smażone frankfurterki z warzywami na pieczywie pełnoziarnistym

Są takie poranki, kiedy kawa i rogalik nie wystarczą, żeby zacząć dzień.

Kiełbaskę kroimy na 2-centymetrowe kawałki, cebulę kroimy w piórka. Rozgrzewamy patelnię, na której podsmażamy pokrojone frankfurterki. Do podsmażonych kiełbasek dodajemy kolejno pokrojoną cebulę, paprykę i pomidora pokrojonego w grubą kostkę.  Całość doprawiamy niewielką ilością soli i świeżo mielonego pieprzu. Na koniec dodajemy znaczną ilość siekanych ziół.

Pieczywo podsmażamy na patelni, następnie przekładamy na talerz. Na pieczywie układamy kiełbaski z warzywami, dekorujemy świeżymi ziołami i podajemy.

Kanapka na pieczywie pełnoziarnistym z twarogiem wiejskim, rzodkiewką i chipsami z boczku surowo wędzonego

Sycąca kanapka dla porannych głodomorów.

Rzodkiewkę, awokado i zielonego ogórka kroimy w drobną kostkę, zioła siekamy.

Tak przygotowane warzywa łączymy z twarogiem, całość doprawiamy solą i świeżo mielonym pieprzem. Boczek układamy na zimnej patelni, następnie zaczynamy rozgrzewać patelnię – to pozwoli pozbyć się nadmiaru tłuszczu, a zrazem sprawi, że boczek stanie się chrupiący po kilku minutach. Chipsy z boczku przekładamy na ręcznik papierowy, na którym pozostanie nadmiar tłuszczu. Pieczywo układamy na talerzach, nakładamy twarożek, kawałki pomidora, świeże zioła oraz chipsy z boczku.

Zajrzyjcie również na stronę www.smakidobregozycia.pl – znajdziecie tam przygotowany przez trenera personalnego zestaw ćwiczeń, które zapewnią dobrą energię o poranku.

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: