6 sposobów na stres przed wystąpieniami publicznymi - KUKBUK

6 sposobów na stres przed wystąpieniami publicznymi

Podpowiadamy co jeść i pić, by uniknąć paraliżującego stresu.

Tekst: redakcja
Zdjęcia: unsplash
Źródło: materiały promocyjne projektu edukacjażywieniowa.pl

widownia kukbuk

Rozdrażnienie, przyspieszone bicie serca, drganie powiek i mimowolne sięganie po kolejne ciastko—objawy stresu przed wystąpieniami publicznymi potrafią zamienić człowieka w tykającą bombę. Jak sobie z tym radzić?

 

1.     Koktajl zamiast kawy
Kofeina może przyczyniać się do potęgowania niepokoju oraz pojawienia się objawów kołatania serca. Zamiast kawy warto wybrać smoothie owocowe bogate w witaminę C lub zieloną herbatę, które pozytywnie wpłyną na samopoczucie.

Należy unikać również potraw smażonych i tłustych dań, które są ciężkostrawne i powodują różne dolegliwości, np. wzdęcia. Chcąc czuć się komfortowo i swobodnie warto zrezygnować ze słodyczy, które powodują rozdrażnienie. Nadmiar cukru w diecie wpływa na wahania poziomu glukozy we krwi, co prowadzi do tzw. „huśtawek emocjonalnych” i potęguje stres. Przed wyjściem przed publiczność warto również odstawić napoje gazowane, energetyzujące i oczywiście alkohol. Wbrew pozorom nie pomogą one zwalczyć stresu, a na dłuższą metę negatywnie wpłyną na nasze samopoczucie.

2.     Witaminą w stres
„Odczuwając tremę warto sięgnąć po winogrona, śliwki, brzoskwinie, banany, jabłka, maliny, truskawki, pomarańcze czy orzechy. Zawarte w nich witaminy i minerały złagodzą napięcie. Osoby, które szczególnie narażone są na stresujące sytuacje powinny na co dzień spożywać dużo roślin strączkowych, brokuł, cukinii, papryki, szpinaku, soi, pomidorów czy łososia.
W walce z częstymi objawami stresu pomocne są również przyprawy, m.in. kardamon, imbir, goździki, cynamon i gałka muszkatołowa. Działają one pobudzająco na krążenie i pomagają dotleniać mózg”. – radzi Sylwia Górzna, ekspertka Edukacji Żywieniowej.

Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego zapewni dieta bogata w witaminy z grupy B, które łagodzą napięcie nerwowe, dodają energii i uczestniczą w syntezie serotoniny. Obecność
w jadłospisie produktów dostarczających witaminę C wpłynie na odporność organizmu i uchroni przed nadmiernym odczuwaniem stresu. Tiaminy i niacyna wpłyną zaś na lepszą koncentrację. Naukowcy polecają również uzupełnianie minerałów – magnezu, wapnia, selenu, cynku. Magnez zmniejsza uwalnianie hormonów stresu, a wapń wpływa na lepsze przekazywanie impulsów nerwowych.

3.     Owsianka na poprawę nastroju
Zmiana białej mąki na produkty z pełnego ziarna wpłynie korzystnie nie tylko na odczuwanie objawów stresu. Pieczywo pełnoziarniste, makarony razowe, ryż brązowy, grube kasze, otręby i płatki owsiane. Miseczka ciepłej owsianki z orzechami może znacząco zwiększyć poziom serotoniny i wprawić w dobry nastrój.

Składnikiem, który wpływa na wytwarzanie „hormonu szczęścia” jest białko. Należy więc zadbać
o jego obecność w posiłkach. Warto wprowadzić do swojej diety produkty mleczne, takie jak kefiry, jogurty czy maślanki, ale także ryby, owoce morza i jaja. Zdrowych tłuszczy dostarczą zaś organizmowi: oliwa z oliwek, oleje rzepakowy i lniany oraz awokado.

4.     Zwalcz stres czekoladą
Większość osób lubi „zajadać stres” – nie tylko ten przed wystąpieniami publicznymi.
W chwili podwyższonego stresu najczęściej sięga się po produkty, których spożywanie sprawia przyjemność. Warto poprawiać humor zdrowymi przekąskami, które wpływają na zdrowie i dobre samopoczucie.

„Kostka gorzkiej czekolady – najlepiej o zawartości 80% kakao – zawiera m.in. pirazyny, które pobudzają mózg do pracy i wspomagają myślenie. Gorzka czekolada zawiera dużo węglowodanów, magnezu, potasu i żelaza, a co ważniejsze – nie ma w niej cukru! Odczuwając tremę warto sięgnąć również po suszone morele, mieszankę orzechów, czy batonika zbożowego bez cukru, które są źródłem witamin i minerałów.” – dodaje Sylwia Górzna, trener zdrowego żywienia i specjalista corporate wellness.

5.     Woda—źródło spokoju
Do picia zaleca się niegazowaną wodę mineralną, soki bez cukru i zieloną herbatę. Warto także sięgnąć po zioła, które są naturalnymi antydepresantami. Przed wystąpieniami publicznymi pomocne jest również wypijanie filiżanki melisy. Objawy stresu łagodzą również inne herbatki, na przykład z rumianku, żeń-szenia, lukrecji czy kozłka lekarskiego.

6.     Nieoceniona siła wyciszenia
Przed wystąpieniem publicznym spacer na świeżym powietrzu z kilkoma głębokimi wdechami
na pewno dobrze wpłynie na organizm. Dzień wcześniej warto się zrelaksować, np. pójść na jogę – techniki oddechowe i medytacyjne pomagają w zwalczaniu nadmiaru stresu. Pozytywnie wpłynie także kąpiel z aromatycznymi olejkami, np. różanym, imbirowym, lawendowym czy bazyliowym.

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: