5 superzdrowych świeżych ziół na jesień + konkurs! - KUKBUK

5 superzdrowych świeżych ziół na jesień + konkurs!

Czym przyprawiać jesienne obiady, żeby syciły i dobrze smakowały, a przede wszystkim wyszły nam na zdrowie?

Tekst: Kalina Cyk
Zdjęcia: Dominika Piwowar, Anna Mastalerz i Kamil Roszczyk

Stragany jeszcze błyszczą kolorami, ale świeżych jarzyn i owoców z każdym dniem będzie coraz mniej. Na szczęście nawet najbardziej poczciwe warzywa, takie jak ziemniaki, buraki, dynia czy kapusta, z łatwością ożywicie ziołami. Oderwijcie się na chwilę od wszechobecnej bazylii i kolendry i dajcie się zaskoczyć rukwi wodnej lub pachnotce, a potem na nowo odkryjcie pietruszkę.

Z całej gamy produktów marki Swedeponic Polska, producenta ziół Baziółka, obchodzącej w tym roku dwudzieste urodziny, wybraliśmy dla was te, które zaskakują wieloma wartościami odżywczymi. Niektóre są orientalne, inne znacie od zawsze, ale wszystkie, ustawione na kuchennym parapecie, rozweselą bury jesienny krajobraz.

Pietruszka

Niby niepozorna, ale bez niej nie ma rosołu ani sosu grzybowego. Zgodnie z tym, co twierdziły nasze babcie, działa świetnie na zmysł wzroku oraz zapobiega anemii i krzywicy. Natka pietruszki ma więcej witaminy C niż cytrusy, dlatego uchroni was przed jesiennymi kryzysami, nada piękny zapach warzywnym potrawom jednogarnkowym, a do tego poprawi krążenie. Będzie pasować do większości dań, jednak najlepiej do tych z kuchni arabskiej czy żydowskiej. Bez pietruszki nie ma tabbouleh ani falafeli!

Baziółka proponuje: quesadillas z pietruszkowym hummusem i czerwonym szczawiem

Majeranek

Pomoże pozbyć się jesiennej chrypki i przyśpieszy trawienie po ciężkostrawnej uczcie. Zapobiegnie stanom zapalnym, obroni przed bakteriami i wirusami. Prawdziwy bohater! Napar z listków majeranku można stosować przy bólach głowy czy kłopotach z nerkami – zawiera sporo soli mineralnych, karotenu, kwasów organicznych, a nawet witaminy C! Będzie współgrać z kremowymi sosami i polskimi smakami. Posiekany majeranek dorzućcie do pierogów z kapustą, upieczcie kurczaka z dodatkiem paru gałązek tego zioła, a do makaronu zróbcie z nim sos orzechowy.

Baziółka proponuje: szakszuka z majerankiem i rozmarynem

Pachnotka

Zwana także perillą i shiso; najczęściej można ją spotkać w daniach azjatyckich. Przede wszystkim jest polecana alergikom, ponieważ zawarty w niej kwas rozmarynowy łagodzi objawy alergii. Działa też przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i antybakteryjnie. Pełna jest flawonoidów i antocyjanów, które skutecznie opóźniają proces starzenia i walczą z wolnymi rodnikami! Liście są źródłem żelaza, potasu, wapnia i kwasów tłuszczowych omega-3. Pachnotka, zgodnie z nazwą, bardzo intensywnie pachnie – dodajcie zgniecione listki do sosu sojowego albo wrzućcie je do zupy pho, a wzbogaci je niezwykłym aromatem. Kto nie ma ochoty na kulinarną wyprawę do Azji, niech doda shiso do pieczonych ryb i jesiennych sałatek.

Baziółka proponuje: onigiri z pieczonym łososiem i pachnotką

Rukiew wodna

Przez współczesnych naukowców uważana za najzdrowszą roślinę na świecie! Nic dziwnego, skoro zawiera najważniejsze składniki odżywcze, witaminy: K, A, C i B oraz minerały. Jej specyficzny składnik, glikozyd, pomaga w walce z awitaminozą i działa antynowotworowo. Ma więcej beta-karotenu niż marchewka, a zawartością potasu przewyższa pomidory, dlatego liście rukwi, dodane do porannego smoothie, zrobią z niego prawdziwą bombę witaminową. Rukiew charakteryzuje się wyrazistym, lekko pieprzowym smakiem, dlatego śmiało używajcie jej tam, gdzie będzie mogła grać pierwsze skrzypce. Ukręćcie z niej pesto czy po prostu połóżcie ją na grzance z kawałkiem sera pleśniowego.

Baziółka proponuje: kanapki z łososiem, warzywami i rukwią wodną

Szczaw

Ma swoich zwolenników i przeciwników, a jego zdrowotne właściwości były znane lekarzom już w starożytnej Grecji. Wyciąg ze szczawiu zahamuje kaszel i pomoże w infekcjach górnych dróg oddechowych. Ta roślina o zdecydowanym, kwaskowatym smaku rozgrzeje w zimny dzień i dostarczy witaminy C. Ze świeżych liści szczawiu i garści mrożonego groszku wyczarujecie pełną energii zieloną zupę. Taka miseczka będzie pełna witamin z grupy B, kwasu foliowego, minerałów i błonnika! Szczaw pobudza trawienie, chroni serce i wątrobę. Pamiętajcie tylko, że ze szczawiem nie można przesadzić, a do potrawy z nim najlepiej dodać składnik zawierający wapń – jajko lub śmietanę.

Baziółka proponuje: sałatka z kurczakiem w miodowo-musztardowej marynacie, serem pleśniowym i czerwonym szczawiem lub wytrawne gofry ze szczawiem, pieczonym burakiem, kozim serem i granatem

Z okazji swoich dwudziestych urodzin marka Swedeponic Polska przygotowała dla was konkurs! Do wygrania jest robot kuchenny Tefal Masterchef Gourmet, slow juicer Panasonic i zestaw noży marki Fiskars. Szczegóły znajdziecie tutaj. Powodzenia!

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: