Czas na letnie przyjemności! - KUKBUK

Czas na letnie przyjemności!

Latem nie zapominajcie o relaksie. W wakacyjne miesiące bez trudu znajdziecie znakomite okazje do odpoczynku i „naładowania akumulatorów” pozytywną energią. Najlepszą formą jest oczywiście wypoczynek aktywny. Połączony z sezonowymi, wyjątkowymi smakami pozwoli cieszyć się w pełni urokami lata.

Tekst i zdjęcia: materiały promocyjne

sokolow

Celebrowanie letnich przyjemności najlepiej rozpocząć posiłkiem, przygotowanym z wykorzystaniem dostępnych teraz owoców czy warzyw, które nie tylko znakomicie smakują, ale też dostarczają mnóstwa cennych składników. Ich właściwości przedstawia dietetyk Agnieszka Piskała, a ekspert kulinarny Dominik Moskalenko podpowiada, jak kreatywnie wykorzystać je w kuchni. Skorzystajcie też z zestawu ćwiczeń relaksacyjnych przygotowanych przez trenera personalnego Adama Besztaka – nie zajmą dużo czasu, a z pewnością przyczynią się do lepszego samopoczucia.

PORZECZKI – powinniśmy się z nimi bliżej zaprzyjaźnić chociażby ze względu na bogactwo witamin takich jak P (rutyna) oraz C. Nie zapominajmy również, że porzeczki to cenne źródło pektyn, garbników i antocjanów, którym przypisuje się ogromną rolę w walce z cholesterolem oraz… otyłością. Jod, bor, magnez oraz inne związki mineralne zawarte w porzeczkach korzystnie wpłyną na pracę naszego serca oraz uspokoją nerwy.

 

Letnia sałatka ze smażoną górką cielęcą z dresingiem miodowym z porzeczkami

4 porcje e

Sałatka idealna na kolację w upalne dni

Mięso oczyszczamy, doprawiamy solą i świeżo mielonym pieprzem. Smażymy na rozgrzanym maśle klarowanym na złoty kolor. Następnie obniżamy temperaturę i dosmażamy mięso na wolnym ogniu około 5 minut z każdej strony.

Miód, musztardę, sok z cytryny ucieramy w misce za pomocą trzepaczki. Dodajemy powoli olej, nieustannie mieszając dodajemy porzeczki. Dalej ucieramy, by uwolnił się sok z porzeczek. Doprawiamy niewielką ilością soli i szczyptą świeżo mielonego pieprzu, co podkreśli owocowy smak.

Warzywa myjemy, obieramy i kroimy: pomidory na ćwiartki, ogórek w półplastry (po pozbyciu się komory nasiennej), cebulę w drobne piórka. Pokrojone warzywa oraz sałatę mieszamy w misce, dodajemy niewielką ilość dresingu i pędy fasoli, delikatnie mieszamy. Mięso kroimy w cienkie plasterki i zalewamy dresingiem. Wszystko łączymy na talerzu.

 

AGREST rozgościł się na kontynencie europejskim dopiero w XIX wieku. W stanie surowym nie jest zbyt smaczny i ma niewielu amatorów. Powinniśmy jednak polubić się z tym owocem biorąc pod uwagę fakt, że jest cennym źródłem witaminy C, B1, PP oraz prowitaminy A. Agrest zawiera również związki żelaza, miedzi i fosforu, a także kwasy organiczne, zwłaszcza cytrynowy, któremu zawdzięcza cierpki smak.

 

legumina z agrestem

Legumina z konfiturą z agrestu

4 porcje e n

Deser z dzieciństwa, który ożywia słodkie wspomnienia

Jajka krótko parzymy wrzątkiem. Oddzielamy żółtka od białek. Galaretkę cytrynową rozpuszczamy w szklance gorącej wody, a następnie studzimy.  Białka ubijamy na sztywną pianę. Żółtka ucieramy z cukrem na puszysty krem. Krem z żółtek dodajemy do piany z białek i delikatnie mieszamy.

Do jajecznej masy dodajemy tężejącą galaretkę cytrynową, rozlewamy do mniejszych naczyń i mocno schładzamy w lodówce.

Oczyszczony agrest włożyć do rondla, dolać wodę, dosypać cukier i gotować pod przykryciem około 20 minut na wolnym ogniu, następnie kolejne 20 minut bez pokrywki, często mieszając. Kiedy owoce zgęstnieją, są gotowe.

Leguminę wyjąć z foremek, polać konfiturą z agrestu, udekorować miętą i podawać.

 

CZEREŚNIE – zawierają potas, który usuwa nadmiar soli, dlatego dobroczynnie wpływa na serce, nerki oraz stawy. W czereśniach znajdują się również witaminy z grupy B oraz witaminy A i C, które działają oczyszczająco i odtruwająco. Dzięki obecności bioflawonoidów czereśnie, zwłaszcza czerwone, są zaliczane do przeciwutleniaczy. Porcja czereśni dostarcza wapnia, żelaza i dużej dawki jodu. Czereśnie oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Podobnie jak ich kuzynki wiśnie są zasadotwórcze. Odkwaszają organizm, doprowadzając go do równowagi kwasowo-zasadowej. Można je zjeść zamiast posiłku, gdyż są sycące i nietuczące. Surowe czereśnie dość długo zalegają w żołądku. Z tego powodu dla osób z wrażliwym przewodem pokarmowym bezpieczniejsze będą owoce krótko gotowane.

 

grillowana karkowka

Grillowana karkówka w słodko-kwaśnym orientalnym sosie z czereśniami

4 porcje d

Polski specjał z grilla w orientalnym wydaniu

Mięso kroimy na osiem równych plastrów. Przygotowujemy marynatę: do rondla wkładamy 100 g czereśni, dodajemy ocet, miód, olej kokosowy, olej sezamowy, sok z limonki i odrobinę wody. Wszystko doprowadzamy do wrzenia, dodajemy imbir, papryczkę chili, doprawiamy świeżo mielonym pieprzem i odrobiną soli. Dodajemy resztę czereśni, dokładnie mieszamy i pozostawiamy do wystygnięcia. Na koniec dodajemy drobno krojoną świeżą kolendrę. Marynatę dzielimy na dwie części, jedna część posłuży jako marynata, a druga jako sos. Mięso warto pozostawić na co najmniej 1 godzinę w marynacie.

Mięso smażymy na patelni lub na grillu, do uzyskania złoto-brązowej barwy (ok. 8-10 minut). Po usmażeniu układamy na półmisku i przekładamy pozostałym sosem z czereśniami.

Jeśli szukacie propozycji ćwiczeń, które pomogą Wam się zrelaksować, zajrzyjcie na stronę www.smakidobregozycia.pl – znajdziecie tam kompletny zestaw przygotowany przez trenera personalnego.

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: