Wstały od stołu: Tydzień 48. - KUKBUK

Wstały od stołu: Tydzień 48.

Zdrowa alternatywa dla deserów? Kukbuczyce zdradzają przepisy na swoje ulubione fitdesery!

Wstały od stołu

TYDZIEŃ

48

wstaly od stolu kukbuk

                                               

Mus z kaszy zamiast czekolady, własnoręcznie ukręcone masło orzechowe z dynią zamiast gotowca ze sklepu, a może meksykański pudding czekoladowy z chili? Tak, istnieją zdrowsze zamienniki słodkości, na które wszyscy mamy ochotę. Poza tym zdrowe desery są proste i szybkie w przygotowaniu!

 

Agata Michalak: Jestem wielką wielbicielką bloga Jadłonomia autorstwa Marty Dymek, goszczącej z powodzeniem na naszych łamach (przepis na nerkowcowy jogurt z wanilią autorstwa Marty był publikowany w KUKBUK-u). Marta przygotowuje raczej proste dania, które oprócz kilku żelaznych składników w rodzaju mleczka kokosowego czy syropu klonowego nie wymagają od gotujących przepastnych kredensów z kuchennymi zasobami.

 

PRZECZYTAJ WYWIAD Z MARTĄ DYMEK, NAJPOPULARNIEJSZĄ BLOGERKĄ ROŚLINNĄ W POLSCE, AUTORKĄ JADŁONOMII

 

Taki też jest fitdeser, który marzy mi się wśród najgorszych sportowych mąk: zdrowy, ale podkręcony odpowiednią dozą tak zwanej hedonki. To meksykański pudding czekoladowy z chili. Ma w sobie coś zdrowego: ryż, który dostarczy pakerowi stosownych węglowodanów, uzupełniając ubytki energetyczne, i coś nieprzyzwoicie słodkiego, czyli czekoladę (na szczęście gorzką). Zawiera działające antybakteryjnie chili oraz cynamon, który oprócz właściwości przeciwgrzybiczych ma walor obniżania tak zwanego złego cholesterolu, a do tego odrobinę orzechów, będących pigułką energii i zdrowych roślinnych tłuszczy. W dodatku przyrządza się go krócej niż pół godziny, można więc zmieścić się z jego przygotowaniem w okienku metabolicznym po treningu. I jeszcze zdążyć wziąć prysznic!

 

Basia Starecka: Jest taka pora w ciągu dnia, kiedy bardzo się chce słodyczy. Tak, to szesnasta. Po lunchu, a jeszcze przed obiadem. Najgorsza na świecie! Według specjalistów od ajurwedy obniżona wydajność, spadek energetyczny i podwójne widzenie pojawiają się wtedy na skutek wytężonej pracy wątroby.

 

DLACZEGO O SZESNASTEJ DOPADA NAS KRYZYS ENERGETYCZNY? DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O WŁASNEJ… WĄTROBIE

 

Ten ciężko pracujący organ właśnie w tym czasie bardzo potrzebuje odpocząć. Najlepiej w pozycji horyzontalnej. Na to sobie w pracy nie mogę pozwolić, ale na kawę i coś słodkiego – już tak. Ostatnio, w akcie desperacji, zastanawiałam się, czym mogę szybko zaspokoić pragnienie słodkiego. Moja niezastąpiona pomoc przy pracy nad stroną WWW, redaktorka Kasia Stadejek, podpowiedziała mi, że zawsze mogę zmieszać pastę sezamową (tahinę) z miodem. Dwa słoiczki z tymi dobrami akurat mieliśmy w redakcji. Na co dzień polecam coś mniej zaklejającego usta i lepiącego się do klawiatury, czyli takie fitdesery jak ten puszysty i gładki krem z niepalonej kaszy gryczanej z malinami lub innymi owocami w danym sezonie.

 

Kasia Stadejek: Ćwiczę, by bezkarnie jeść desery. Taka jest prawda. Kawałek ciasta czy pasek czekolady wydaje się dużo mniejszym grzechem, jeśli zjeść je po (lub przed) przejechaniu 15 kilometrów na rowerze.

 

Ostatnio usłyszałam, że pedałowanie spala głównie tłuszcz, co bardzo mnie ucieszyło, bo to mój ulubiony dodatek smakowy do potraw.

 

Jeśli jednak chcę zachować dietetyczną przyzwoitość i na deser skubnąć coś nie tylko rozkosznego, lecz także zdrowego, sięgam po fitdesery – na przykład pełne dobrych tłuszczy masło orzechowe (można o tym poczytać w nowym wydaniu KUKBUK-a), na przykład dyniowe. Lubię też trufle, nie bez przyczyny nazywane kulkami energii.

 

Ciągle mnie zadziwia, że tak smaczne składniki jak miód, tahina, sezam, orzechy czy kakao są jednocześnie zdrowe i naprawdę pożyteczne dla organizmu, a większość ludzi i tak wybiera paskudne batony i ciastka. A wystarczyłaby jedna kulka, by wróciła energia, nie tylko do ćwiczeń!

 

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: