Jak się ruszać, czyli którą dyscyplinę sportu wybrać? - KUKBUK

Jak się ruszać, czyli którą dyscyplinę sportu wybrać?

Nie decydujmy się na bieganie tylko dlatego, że nasza koleżanka z pracy dobrze wygląda w legginsach.

Wstały od stołu

TYDZIEŃ

2


Tekst: Kasia Chyż

Grafika: Marcin Lewandowski


ktory sport wybrac kukbuk

Spróbujmy wszystkiego i wybierzmy to, co sprawia nam przyjemność, ale też wymaga wysiłku i pozwoli wyznaczać cele. Rozpoczynając przygodę ze sportem, wybierzmy dyscyplinę, której uprawianie sprawi nam frajdę. Dzięki temu łatwiej nam będzie zmotywować się do wysiłku i utrzymać plan treningów.

 

Redakcja KUKBUK-a już wybrała. Agata, redaktorka naczelna, pływa i biega. Basia, jej zastępczyni, trzy razy w tygodniu funduje sobie trening funkcjonalny, a odpoczywa dzięki jodze kundalini. Oliwka, dyrektor artystyczna, od niedawna odkrywa urok ćwiczeń pod okiem trenera. Diana, szefowa studia graficznego, buduje plecy na TRX-ie i wyciska siódme poty na crossficie. Kasia, redaktorka serwisu, pakuje na siłowni i rozciąga się na zajęciach pilatesu. A Tymek, nasz grafik i ilustrator, kręci croissanty, wyrabia ciasto i, jak twierdzi, robi to z wielkim zaangażowaniem, w dodatku na siłowni. W większość przypadków zatem mieszamy dwa rodzaje treningu – siłowy przeplatając wytrzymałościowym.

 

Ćwiczenia aerobowe, czyli trening wytrzymałościowy

W wielkim skrócie: ćwiczenia jednostajne i długotrwałe, z reguły angażujące duże grupy mięśni; zwane ćwiczeniami wytrzymałościowymi lub aerobowymi (tlenowymi). W ich trakcie mięśnie produkują energię podczas procesów tlenowych. Do tego rodzaju wysiłku możemy zaliczyć bieganie (także na nartach), jazdę na rowerze, pływanie czy górską wspinaczkę. Ćwiczenia aerobowe trwają zazwyczaj nie krócej niż 20 minut (w miarę wzrostu formy mogą trwać godzinę i dłużej). Serce bije przyspieszonym, równomiernym rytmem. Mięśnie na początkowym etapie wysiłku spalają zapasy glikogenu, by później przejść na wykorzystywanie energii ze spalania tłuszczu. Z tego powodu ćwiczenia wytrzymałościowe są chętnie wybierane jako wspomagające redukcję masy ciała.

 

Ćwiczenia anaerobowe, czyli trening siłowy
W tej grupie, oprócz wyciskania sztangi, znajdą się między innymi brzuszki i pompki, czyli ćwiczenia mające na celu rozwój konkretnych partii mięśni. W tego rodzaju wysiłku energia jest wytwarzana na skutek reakcji beztlenowych (anaerobowych), mięśnie pracują na wysokich obrotach, a jako substrat energetyczny wykorzystują węglowodany zgromadzone pod postacią glikogenu.

 

Siłownia, basen, wieczorne bieganie czy rowerowe wypady do lasu – ważne, by rodzaj aktywności nie kolidował z naszym stanem zdrowia (osoba z uszkodzonym barkiem nie powinna przecież machać wiosłami) i nie zniechęcił nas początkową zadyszką. Pozwólmy, by sport stał się regularnie dostarczaną dawką przyjemności i zdrowia, na którą sezon będzie trwał dwanaście miesięcy w roku.

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: