Jedenaste - nie przebiałcz! - KUKBUK

Jedenaste – nie przebiałcz!

Białko przed ćwiczeniem i po nim? Jedzenie tuńczyka prosto z puszki po treningu może prowadzić nie tylko do przebiałczenia, lecz także przegazowania!

Tekst: Kasia Chyż
Grafika: Marcin Lewandowski

Archiwum blogów

Archiwum blogów


nadmiar bialka kukbuk

Dbaj o zdrowie i reputację. Kulturyści często przekraczają maksymalne zalecenia dotyczące spożycia białka, nie mając świadomości, że jego nadmiar może przynieść więcej szkody niż pożytku. My tak nie chcemy!

Prawdą jest, że zwiększona zawartość białka w diecie pobudza metabolizm i przyspiesza spalanie tłuszczu, jednak zbyt wysoki obrót białek w ustroju przyczynia się do powstania substancji toksycznych, które muszą zostać usunięte.

Tak jest w przypadku mocznika, którego wydalanie skutkuje chronicznym odwodnieniem. Nadmiar białka (zwierzęcego) w diecie powoduje niefizjologiczne zakwaszenie organizmu prowadzące do wzrostu wydalania jonów wapnia z moczem i odwapnienia kości. Inną dosyć nieprzyjemną dolegliwością wynikającą z przebiałczenia jest powstawanie dużej ilości gazów jelitowych.

 

Ile białka można maksymalnie zjeść?

W jednym posiłku powinniśmy zjadać nie więcej niż 35 g białka. Tyle, ile jest w 150-gramowej porcji surowego łososia czy pięciu jajach ugotowanych na twardo – taką ilość organizm jest w stanie jednorazowo przyswoić. Nadmiar jest wydalany.

 

Przy oszacowaniu zawartości białka w poszczególnych posiłkach nieocenione są wartości odżywcze produktów umieszczane od niedawna w tabelkach na większości opakowań. Oprócz ilości ważna jest także możliwość wykorzystania białka przez ustrój, związana z jego przyswajalnością. Do protein o wysokiej wartości odżywczej należą białka pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, mleko, jaja) oraz białka sojowe spośród źródeł roślinnych. Inne roślinne źródła białka (na przykład groszek, fasola) cechują się niższą przyswajalnością, dlatego należy zadbać o ich urozmaicenie i odpowiednio większe spożycie.

 

Tekst: Kasia Chyż

Grafika: Marcin Lewandowski

© KUKBUK 2017
Projekt i wykonanie: